X
تبلیغات
معلم

معلم

معلمی شغلی از جنس عشق....

مقدمه

معلم کیست ؟...
معلمی عشق است ، هنر است ، سوختن و ساختن است .
همچون شمع گداختن و روشنی بخشیدن است . معلم معمار بزرگ وادی شرافت است
نه بازرگان گم گشته در بازار تجارت .
معلم طلایه دار ایمان ، عشق ، ادب ، اخلاق و نزاکت است .
هر حرکت او از چشمان تیزبین و معصومانه ی شاگردانش مخفی نمی ماند .
او باید مظهر اعتماد ، وقت شناسی ، وفای به عهد ، صفا و صمیمیت و راستگویی باشد
تا جوانانی شجاع ، مودب ، راست گفتار ، وطن دوست و عاشق مردم پرورش دهد


+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 11:50  توسط مینا  | 

یک معلم خوب

معلم خوب میتونه چند تا ویژگی داشته باشه :

1) مهربان باشه

2) اطلاعات علمی بالایی داشته باشه

3) با عشق درس بده

4) دانش آموزها رو مثل یه برادر/خواهر بدونه

5)به نحو احسن درس بده

6) بعضی مواقع شوخ طبع باشه

7) همه رو یکسان بدونه

8) به سوال های دانش آموز ها جواب بده

9) کسی رو تحقیر نکنه

10) ...

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 10:55  توسط مینا  | 

خصوصیات شغل معلمی

۱-عنوان شغل: معلمی

2- تعریف شغل : مجموعه­ای از مهارت­ها و قابلیت­ها فردی جهت تعلیم و تربیت فرزندان کشور و آموزش مهارت های زندگی و شغلی.

۳- رسته(گروه)شغلی : دبیری- آموزشی.

۴- شرح وظایف و مسئولیتهای اصلی شغل : آموزش و پرورش دانش­آموزان، آموزش مهارت های زندگی – آمادگی انسان ها برای وارد شدن به اجتماع و بازار کار.

5- اهمیت و ضرورت شغل : برای ساختن افراد شایسته و لایق حهت انجام تمام امور جامعه.

6- مدارک تحصیلی لازم برای احراز شغل : کارشناسی یا کارشناسی ارشد.

7- مهارتها ، تجربات و دوره­های آموزشی ویژه برا احراز شغل : تحصیلات عالیه چهار ساله در دانشگاه­ یا مراکز تربیت مدرس جهت اخذ مدرک لیسانس و جهت گرفتن مدرک فوق لیسانس گذراندن دوره­ی 2تا3 سال در مراکز دانشگاهی کشور.

 8- شرایط محیط کار : فضای کلاس در مدارس وآزمایشگاه­ها و کارگاه­های لازم.

 9- وسایل و ابزار لازم برای انجام شغل : گچ-تخته-کتاب-وسایل کمک آموزشی و آزمایشگاهی و کارگاهی-فیلم­های آموزشی لازم-بازدیدهای علمی

 10- خصوصیات جسمانی و تواناییهای بدنی لازم برای انجام شغل : سلامتی کامل جسمانی و روانی و قدرت صبر و تحمل زیاد برای برخورد با دانش­آموزانی که تمایل زیادی برای تحصیل ندارند.

 11- معلولیتهای بی اثر در انجام شغل : معلولیتهای سطحی که به ارائه خدمات و امور محوله خدشه­ای وارد نکند بی اثر است.

 12- خصوصیات روانی و توانمندیهای ذهنی لارم برای انجام شغل : با آرامش و استفاده از روشهای تدریس نوین و تسلط بر مطلب درسی ، تدریس نماید.

13- رغبت­های مورد نیاز برای انجام شغل : علاقه به تعلیم و تربیت و آموزش فرزندان کشور.

 14- ویژگی­های شخصی لازم برای انجام شغل : از نظر عاطفی ارتباط صمیمانه با دانش­آموان برقرار کرده و با صبر و حوصله فراوان به آنها آموزش داد.

 15- محلهای اشتغال و استخدام : در کلیه مدارس دولتی و غیر دولتی کشور و مراکز پیش دانشگاهی.

16- جنبه مالی و حقوقی : درآمد یا حقوق ثابت اولیه: 1700000 ریال در ماه مزایا و فوق­العاده شغل: هر معلم می تواند به صورت اضافه کار مزایایی کسب کند و باتوجه به ساعت اضافه کار حقوق دریافت نماید. نوع ترفیع:هر سه سال به یک گروه شغلی تعلغ می گیرد. حق مسکن: ندارد. باز نشستگی: بعد از 30-25 سال خدمت می تواند بازنشسته شود.

 17- شرایط ارتقا : پس از قبولی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل امکان پذیر می باشد.

 18- نحوه استخدام و ورود به شغل : فقط از طریق آزمون­های استخدامی و پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش امکان پذیر است.

 19- ارتباطهای شغلی : با مشاغل دیگر ارتباطی ندارد.

 20- مطلوبیت­ها و محدودیت­ها شغل معلمی : بستگی به علاقه فرد دبیر داشته که بتواند مشکلات را تحمل کند یا نه.مانند آموزش خارج از کلاس به دانش­آموزان ضعیف و یا کلاس­های جبرانی در تابستان.

 21- اتحادیه،انجمن و تشکیلات حرفه­ای وابسته به شغل : گروه­های آموزشی در ادارات ناحیه.

 22- آینده شغل : از نظر اقتصادی: با توجه به شرایت سخت کاری نیاز به توجه خاص مسئولین دارد. از نظر اجتماعی: با توجه به نیاز مبرم معلمی و جنبه­ی معنوی آن از احترام و موقعیت مناسبی در جامعه بر خوردار است.

 23- مراحل و جریان یک روز عادی برای شغل : در هر کلاس ابتدا پرسش دروس گذشته و سپس تدریس و تعیین تکلیف برای دانش­آموزان.

 24- محل و راه­های کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل : بهترین راه جهت کسب اطلاعات، پرسش از دبیران شاغل در این حرفه می باشد، همچنین مطالعه کتب آموزشی و علمی پیرامون فن معلمی و ارتباط با مراکز دانشگاهی و تربیت معلم نیز مفید می باشد.

 25- توصیه و پیشنهاد لازم برای داوطلبان ورود به این شغل : داوطلبان ورود به این شغل باید با آگاهی و بینش به این شغل وارد شوند و همچنین با مشاهده روش تدریس­های جدید و سنجش توانایی­های خود این شغل مقدس را انتخاب کنند و تمام اهتمام خود را صرف آموزش به دانش­آموزان و رضای خلق که مقدمه رضای خداوند است را به دست آورند.

 

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 10:46  توسط مینا  | 

...معلم...


ارزش و مقام معلم
شرافت و مرتبت معلم زماني اهميت دارد که بتواند شان خداوند و پيامبران را در  وجود خود محقق سازد و پيوند انسان به هدف متعالي خلقت يعني عبادت را برقرار سازد. لذا در اين تعريف شهيد مرتضي مطهري يکي از آن معلمان راستين است که اولاً با نگاه  ترکيبي  به همه معارف بشري نظر مي کند و ثانيا  تمامي تلاشهاي علمي و عملي را  مقدمه اي براي عبادت مي داند و در اين راه به مرحله سوم دينداري راه مي يابد و  با شهادت، عبادت عملي و علمي خود را کامل مي سازد. خداوند را مي خوانيم که او  رابا سالار و سرور شهيدان امام حسين (ع) محشور سازد.



 هنر معلمي


معلمي شغل و حرفه نيست، بلکه ذوق و هنر توانمندي است معلمي در قرآن به عنوان جلوه اي از قدرت لايزال الهي نخست ويژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالي است. در نخستين آيات قرآن که بر قلب مبارک پيغمبر اکرم (ص) نازل شد، به اين هنر خداوند اشاره شده است:


اقرا باسم ربک الذي خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذي علم بالقلم، علم الانسان ما لم يعلم. (علق: 1ـ 5)


بخوان به نام پروردگارت که جهانيان را آفريد. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کريمترين است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمي دانست.


در اين آيات خداوند، خود را «معلم» مي خواند و جالب اين که معلم بودن خود را بعد از آفرينش پيچيده ترين و بهترين شاهکار خلقت، يعني انسان آورده است.


مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرينش قرارداد. نوعي انساني را که هيچ نمي دانست، به وسيله قلم آموزش داد که اين از اوج خلاقيت و هنر شگفت خداوند در امر آفرينش حکايت دارد:


چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد              هزاران نقش بر لوح عدم زد


از اين رو، مي توان گفت که هنر شگفت معلمي از آن خداوند عالم است.


شهيد ثاني رحمت الله درباره هنر معلمي خداوند مي فرمايد:


خداوند از آن جهت به وصف (اکرميت) و نامحدود بودن کرامتش، توصيف شد که علم و دانش را به بشر ارزاني داشته است. اگر هر مزيت ديگري، جز علم و دانش، معيار فضيلت به شمار مي رفت، شايسته بود همان مزيت با وصف (اکرميت) در ضمن اين آيات همراه و هم پا گردد و آن مزيت به عنوان معيار کرامت نامحدود خداوند به شمار آيد. کرامت الهي در اين آيات با تعبير «الاکرام» بيان شده است. چنين تعبيري مي فهماند که عالي ترين نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترين مقام و جايگاه او، يعني علم و دانش هم طراز است.


به همين جهت امام خميني (ره) مي فرمود:


معلم اول خداي تبارک و تعالي است ..... به وسيله وحي؛ مردم را دعوت مي کند به نورانيت؛ دعوت مي کند به محبت؛ دعوت مي کند به مراتب کمالي که از براي انسان است 


داستاني زيبا از رابطه شاگرد و معلم:


بهترين نوع اين رابطه که سرشار از ادب و فروتني است، در داستان حضرت موسي (ع) به عنوان شاگرد و حضرت خضر (ع) در مقام معلم ـ نمود دارد. موسي (ع) مأمور شد تا از بنده اي صالح به نام خضر (ع) کسب علم کند. قرآن آغاز گفت و گوي اين معلم و شاگرد را اين چنين بيان مي کند:


قال له موسي هل اتبعک علي ان تعلمن مما علمت رشداً * قال انک لن تستطيع معي صبراً * و کيف تصبر علي ما لم تحط به خبراً * قال ستجدني ان شاء الله صابراً و لا اعصي لک امراً * قال فان اتبعتني فلا تسئلني عن   شي ءٍ حتي احدث لک منه ذکراً. (کهف: 66 ـ 70)


موسي به او گفت: «آيا از تو پيروي کنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده که مايه رشد است به من بياموزي؟ گفت : «تو هرگز هم پاي من نمي تواني صبر کني و چگونه در مورد چيزهايي که از آن شناخت نداري، شکيبايي مي کني؟» گفت: «اگر خدا بخواهد، مرا شکيبا خواهي يافت و در هيچ کاري نافرماني تو نمي کنم». گفت: اگر به دنبال من آمدي، چيزي از من مپرس تا خودم از آن با تو سخن بگويم.» 


معلم در کلام امام خميني (ره):


نقش معلم در جامعه، نقش انبياست؛ انبيا هم معلم بشر هستند.


تمام ملت بايد معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم بايد باشند و تمام افرادش متعلم.


معلم در سخنان مقام معظم رهبري:


دست تواناي معلم است که چشم انداز آينده ما را ترسيم مي کند.


اگر مي بينيد که اميرمؤمنان، مولاي متقيان علي (ع) مي فرمايد: «من علمني حرفاً فقد صيرني عبداً؛ هرکس چيزي به من بياموزد، مرا غلام خويش کرده استاين بيان براي ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخيص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت يک ملت مؤثر است.


 


معلم در کلام استاد مطهري:


معلم بايد نيروي فکري متعلم را پرورش دهد و او را به سوي استقلال رهنمون شود. بايد قوه ابتکار او را زنده کند؛ يعني در واقع، کار معلم آتش گيره دادن است. فرق است ميان تنوري که شما بخواهيد آتش از بيرون بياوريد و در آن بريزيد تا آن را داغ کنيد و تنوري که در آن هيزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گيره از خارج مي آوريد و آن قدر زير اين چوب ها و هيزم ها قرار مي دهيد که اينها کم کم مشتعل شود.


 


مقام معلم


 مي توان در سايه آموختن                          گنج عشق  جاودان اندوختن


اول از استاد، ياد آموختيم                           پس، سويداي سواد  آموختيم


از پدر گر قالب تن يافتيم                             از معلم جان روشن يافتيم


اي معلم چون کنم توصيف تو                      چون خدا مشکل توان تعريف تو


اي تو کشتي نجات روح ما                         اي به طوفان جهالت نوح  ما


يک پدر بخشنده آب و گل است                    يک پدر روشنگر جان و دل است


ليک اگر پرسي کدامين برترين                     آنکه دين آموزد و علم  يقين


                                                                                        مرحوم استاد حسين شهريار       


+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 10:34  توسط مینا  |